"Aspatahl"

7 februari 2019 - Kathmandu, Nepal

Vandaag zijn we met de vader van het gastgezin naar de ziekenhuizen geweest waar Rianne en ik gaan stage lopen. We zijn begonnen bij het Manmohan Memorial Hospital. We hebben hier kennis gemaakt met het ziekenhuis en de mensen. Het Manmohan Memorial Hospital is een privéziekenhuis en schijnt net nieuw te zijn. Als de mensen zorg nodig hebben, moeten ze een kaartje kopen om binnen te komen. Je kon heel goed zien (ook op de foto's) dat ze nog bezig zijn met (ver)bouwen. Vergeleken met Nederland, is dit echt een primitief ziekenhuis. Eigenlijk kun je het bijna niet vergelijken. Het ziekenhuis is niet in z'n geheel afgesloten; overal missen er muren, het dak lekt, de deuren staan open. Niet te bevatten dat dit een ziekenhuis genoemd kan worden.

Manmohan Memorial Hospital (4)

De mensen in het ziekenhuis zijn aardig en kijken veel naar je alsof je een of andere vreemde bent. (wat je natuurlijk ook wel bent, maar toch...)  Er zijn een aantal afdelingen die open zijn en waar je zo naar binnen kan lopen. Niks is raar.

Aankomende maandag zal ik mijn stage beginnen om 7:00 uur in de ochtend op de 'medical ward.' Hartstikke benieuwd!

Naderhand zijn we naar het ziekenhuis geweest waar Rianne zal gaan stage lopen, het Kanti Children Hospital. Ook dit ziet er primitief uit. We hebben een verhaal te horen gekregen van de directeur over het ontstaan en de cultuur van het ziekenhuis. Na een heel lang (3,5 uur) en eentonig verhaal hebben we een rondleiding gekregen. Verschillende afdelingen zijn gesloten omdat er geen geld is om dit open te houden. Beneden in een gedeelte van het ziekenhuis, lopen gewoon zwerfhonden rond. Super normaal en er is niks aan de hand.

Hier in Nepal kennen ze geen zorgverzekering. Willen de mensen in het Kanti ziekenhuis een dokter zien, betalen ze 50 roepie. Willen ze een met spoed zien, betalen ze 100 roepie. 1 euro staat ongeveer gelijk aan 128 Nepaleese roepie.

De ziekenhuizen zijn totaal niet te vergelijken met Nederland omdat de omstandigheden heel anders zijn. Het zal ons benieuwen hoe het er allemaal aan toe zal gaan en wat we kunnen verwachten!

1. Tineke Dalemans:
    7 februari 2019
    Wauw wat gaaf. Een hele andere zorgwereld. Heel veel succes maandag op je eerste dag!!!! Ben heel benieuwd naar je werk verhalen.
  2. Jan Fluit:
    7 februari 2019
    Wat bijzonder, zo'n "lek" ziekenhuis. Dat kunnen wij ons haast niet voorstellen.
    Maar ze gaan nu een stap in de goede richting, want jij gaat er werken!!!!
    Veel succes hè.
  3. Corien Kombrink:
    7 februari 2019
    Jeetje wat bizar he zo verschil. Twee totaal andere werelden. Succes maandag 💪ben heel benieuwd naar je verhaal.
  4. Wendy:
    8 februari 2019
    Onvoorstelbaar hoe verschillend de culturen dan zijn, de zorg zo anders geïnterpreteerd word. Waarschijnlijk ook omdat ze veel en veel minder geld en middelen tot hun beschikking hebben dan de westerse wereld. Heel veel succes maandag!