Chitwan National Park

31 maart 2019 - Chitwan National Park, Nepal

Holi festival met Rianne

Op 20 maart, hebben wij met z'n vieren hier in Nepal het Holi festival gevierd. Tijdens Holi wordt er gevierd dat het lente is, en dat het goede het van het kwaad heeft overwonnen. Dit festival vieren de Nepalezen met allerlei verschillende kleuren poeder en soms mixen ze dat met water. We zijn door Thamel gelopen naar Durbar Square want daar gebeurde het allemaal. We waren van tevoren gewaarschuwd dat er tijdens het festival, in Durbar Square, het onprettig voor ons kon worden omdat de Nepalezen veel alcohol achterover werken tijdens zo'n feestdag. Er zouden dan hier en daar wat losse handjes gevoeld kunnen worden. Gelukkig was dit niet het geval! Het was een hartstikke warme dag en de zon scheen lekker. We hebben zelf verschillende kleuren poeders gekocht om mensen mee te bekogelen. Hartstikke leuk en we zijn zeker een ervaring rijker.

Onderweg naar Chitwan!

Afgelopen weekend zijn we met z'n 3 naar Chitwan geweest. Rianne, Karlijn en ik. Karlijn is hier nu 2,5 week en blijft tot halverwege juni. Ze loopt ook stage bij Rianne in het ziekenhuis; het Kanti Children Hospital. We zijn gelijk uit stage vertrokken met de bus. Een andere soort bus dan dat we gewend zijn hier in Nepal, eentje met airconditioning! Helaas had het niet zoveel vering, want elke hobbel of bobbel in de weg, die voel je. Heel goed zelfs.

Eenmaal aangekomen bij het Hermitage hotel kregen we een rondleiding door het dorpje wat daar ligt. De tourguide vertelde over de bevolking die hier woont, de Tharu, die de oorspronkelijke stam zijn in dit gebied. Zij hebben een eigen taal, die ze niet schrijven maar alleen met elkaar spreken. Dit is een compleet andere taal dan Nepalees. Ook hebben ze hun eigen cultuur en traditionele rituelen.

Riet en kleien huisje

We liepen een stukje rond in het dorp en de guide vertelde ons over de huizen die ze daar hebben staan; op de foto kun je (misschien wel/misschien niet) zien dat het klei huizen zijn. In de jungle groeit een gras/rietsoort wat ongeveer 6 tot 8 meter hoog kan worden. Voornamelijk wordt dit gegeten door olifanten en noemen ze het ook wel olifanten riet. Het huis wordt gebouwd met dit riet en daar om heen plaatsen ze klei.

Kar voor op het land

Naast het huis stond een kar die getrokken werd door een Os. Sommige mensen van de Tharu groep gebruiken dit nog op het land. Rondom de huizen lagen er allemaal velden waarop ze rijst aan het verbouwen zijn. Geeft een hele leuke sfeer in zo'n dorpje.

De volgende dag zijn we vroeg op gestaan voor het ontbijt. Een half uur later moesten we ons verzamelen om met de bus naar de kano plek te gaan. We zijn met ongeveer 12 personen in een kano gestapt en werden voort gedreven door een Nepalese man, die achterop stond te duwen met een stok. Hij had een lange stok van bamboe en zette deze telkens op de bodem om de kano vooruit te drijven. Tijdens deze tocht hebben we verschillende dieren kunnen zien, maar voornamelijk krokodillen.

De krokodil die we het meest dichtbij hebben gezien

Er zwommen 2 soorten in het water daar: de Magar krokodil en de Crocodylus. Een van de krokodillen konden we van héél dichtbij zien, ongeveer 2 a 3 meter.

Na de kano tocht, zijn we uitgestapt en met de voet verder gegaan. Onze walking tour begon! We hebben ongeveer anderhalf tot 2 uur achter de guide aan gewandeld in de jungle. Het eerste stuk was redelijk rustig en hebben we wilde koeien, termietenhuizen en een krokodil gezien. Later begon het steeds leuker te worden omdat we van de 'main road' af liepen. We hoorden en zagen op een gegeven moment wat bomen bewegen. De guide vertelde dat er allemaal verschillende apen zaten. En waar apen zijn, zijn ook herten. Voor we het wisten, liepen we die kant op en zaten we in het territorium van deze dieren. Zoiets zou je in Nederland niet kunnen doen.

Onderweg hebben we vele pauwen gezien en enkele pootafdrukken van de Bengaalse tijger. Helaas, maar ergens ook wel gelukkig, dat we deze niet gezien hebben. Er was een grote pootafdruk en een kleintje bij, wat betekend dat de tijger een jong heeft. Ze kunnen dan heel agressief uit de hoek komen. Bijna aan het eind van de walking tour, hebben we een Jacko gezien.

Na deze tour zijn we naar het olifanten breading center geweest. Hier staan verschillende vrouwelijke Aziatische olifanten vastgeketend aan een korte ketting. Sommige van hun hadden een kleine jong erbij staan, deze liepen nog los maar naar mate ze ouder zullen worden moeten ze ook vastgeketend worden. De guide vertelde dat ze tweemaal per dag los mogen en dan gaan ze de jungle in. Uit zichzelf komen de olifanten weer terug. Heel jammer dat we niet zo dichtbij de olifanten mochten komen, omdat er ook een wilde bij stond. Het was de 'vader' die bij zijn gezin kwam kijken.

Kleine olifant aaien die jeuk had in het Elephant Breading Centre

Tussen de middag waren we terug in het hotel voor lunch en hebben we even lekker kunnen afkoelen in het zwembad. Wat was dat fijn na al dat gezweet in de jungle. In de middag zijn we met de jeep op safari geweest door het National Park heen. In de eerste helft hebben we vele dieren gezien: een Indisch wild zwijn, een aantal keer de Indische neushoorn, de vierhoornantilope en de axishert, pauwen, driemaal een lippenbeer (een keer met een jong), een arend, een slang maar helaas weten we niet meer welke soort en vele verschillende vogelsoorten.

Een wilde lippenbeer voor onze jeep

Tijdens de pauze halverwege, zijn we gestopt bij het krokodillen breading center. Hier hebben we even pauze gehouden en konden we de benen wat strekken. Heel schattig, want er liepen een aantal kittens rond. Hartstikke leuk! Ik mis mijn eigen twee katten, Bob en Nero, en had nu even de kans om met deze kittens te knuffelen.

Midden in de jungle bij een alligator breading centre; kittens!!

In de tweede helft hebben we weer wat dieren gezien, die we ook al eerder tegen gekomen waren. Onderweg kwamen we militairen op een fiets tegen omdat zij gingen overnachten in het bos. Sinds een poos is het niet meer toegestaan om te jagen in de jungle. Dáárom zijn er verschillende plekken waar de militairen overnachten, zodat zij kunnen voorkomen dat de dieren een onnatuurlijke dood zullen sterven.

Ook waren ze onderweg bezig met branden maken. In het Hindoeïsme geloven ze dat eerst iets moet worden vernietigt (dit regelt de God Shiva) voordat er iets nieuws kan groeien (God Brahma) en onderhouden worden (God Vishnoe). Dit doen ze dus ook in de jungle. De plekken worden stuk voor stuk in de brand gestoken en komt er later weer gezonde natuur voor terug. Dit is dan weer eetbaar voor de dieren die in de jungle leven.

In de avond hebben we de zonsondergang kunnen bekijken en zijn we naar een cultuur dans wezen kijken van de Tharu people. Later zijn we terug gekeerd naar het hotel en hebben we nog wat kaart spelletjes gedaan. We zijn niet zo laat gaan slapen omdat we de volgende dag alweer vroeg naar huis gingen. Gelukkig hadden we de gehele middag nog en zijn we wezen lunchen met Jannah en haar moeder. Jannah gaat woensdag naar huis na 3 maanden hier in Nepal en hebben we dit even fijn afgesloten.

Vanavond ga ik samen met Karlijn de Formule 1 kijken met dank aan mijn lieve oom en tante op wiens account wij mogen kijken. Super leuk!

Het ging helaas allemaal veels te snel! Gelukkig zijn we allemaal een paar ervaringen rijker geworden.

1. Fina:
    1 april 2019
    Wow Ellen wat tof allemaal. Meid wat schrijf je leuk. Dikke pakkert van mij.
  2. Tjasso Kuipers:
    1 april 2019
    Hoy meid, eerst ff een knuffel, nou Ellen, dit is wel even indrukwekkend als je dit leest. Dit wil toch ook niet missen in je leven. Echt super nog een hele fijne periode daar. Knuffel Tjasso
  3. Tim de Haan:
    Kleurrijke Alfa types:)
  4. Henk:
    3 april 2019
    hoi ellen wat gaaf jullie beleven veel wel zijn jullie boefjes hoor beetje mensen bekogelen haha ga lekker door levensgenieters een beleving die je nooit weer vergeet
    dikke knuffel van dien oompie