Dag nummer 'dui'

12 februari 2019 - Kathmandu, Nepal

Het Manmohan Memorial Hospital

Na vanochtend bijna een uur gewacht te hebben op de bus, is toch mijn tweede stagedag van start gegaan. Ik heb vandaag een aantal andere gezichten gezien. De meesten van het 'vaste personeel' werken 6 dagen in de week, van zondag tot en met vrijdag. In Nepal is er namelijk maar 1 dag weekend; de zaterdag. Een van de meiden waar ik vandaag mee ging werken, had ik gisteren ook gezien tijdens de dienstwisseling. Ze zat mij toen al een beetje aan te kijken en leek wat enthousiast te zijn omdat ik een foreigner ben. Vandaag vroeg ze me wie ik was en nam mij gelijk mee om medicatie te geven aan de patiënten. Ook vandaag weer veel verschillende indrukken gehad.

Gisteren en vandaag waren er ook Nepalese studenten aan het stage lopen. Vandaag kwam een van die meiden naar mij toe en vertelde dat ze mij gisteren al aan wilde spreken maar niet goed wist hoe. Ze zei dat ze er over na gedacht had en nu eindelijk wist wat te zeggen. Ze vroeg me wat ik kwam doen, waarom ik dat ziekenhuis gekozen had en hoe het er in Nederland aan toe gaat. Ze vertelde dat ze een boek gelezen had "the fault in our stars" en daardoor heel graag naar Amsterdam wilde.

Formulier zorgplan

Op de Medical Ward is de doktersronde het belangrijkste van de dag. De dokter gaat naar de patiënten toe en overlegt met het personeel over de situatie. Als de dokter alles verteld heeft, verwerkt het personeel dat gelijk in hun dossier en zorgplan. In het dossier wordt geschreven met potlood, zo kunnen ze alles steeds veranderen zonder papier te verspillen. Het is natuurlijk heel interessant om mee te lopen met deze doktersronde, maar kan ik helaas voor geen meter Nepalees verstaan of praten. Hierdoor krijg je niet alles mee wat er besproken wordt, wat jammer is. Afgelopen vrijdag hadden we een Nepalese les over de taal. Dacht ik juist even wat Nepalees door te nemen zoals de nummers 1 t/m 10, spreken ze dat allemaal in het Engels uit op de afdeling. Duhhh..... Maarja, voor degene die het leuk vinden:

1 = ek, 2 = dui (uitspraak 'doei'), 3 = tin, 4 = char, 5 = panch (uitspraak 'paat'), 6 = chha (uitspraak 'tha'), 7 = sat, 8 = ath, 9 = nau, 10 = das.  Ik zal in de loop van de tijd nog wel wat Nepalese woorden vertalen en jullie, als ik weer in Nederland ben, natuurlijk even overhoren.. ;)

Tijdens de doktersronde zijn we bij een patiënt geweest die op de isolatiekamer ligt. Er is een vermoeden van Tuberculose of Anemie (bloedarmoede) maar ook wilden ze een tumor niet uitsluiten. Daarom wilden ze een CT-scan laten uitvoeren. Een familielid van de patiënt was daar wat sceptisch over dus vroeg hij door omdat hij vond dat er niet genoeg informatie gegeven werd. Op een gegeven moment was de dokter weg gegaan, terwijl dat familielid nog hartstikke veel vragen had. Ik kon hem heel goed begrijpen omdat hij goed Engels sprak, maar kon ik hem geen antwoorden geven. Ik vond het heel sneu voor hem, omdat de verpleegkundigen hem eigenlijk aan het negeren en, achter zijn rug om, aan het uitlachen waren.

In Nepal kennen ze geen verzekeringen, al helemaal geen zorgverzekering. In de ziekenhuizen moet alles met cash betaald worden; de medicijnen, de zorgverlening, het bed waar de patiënt op ligt, de onderzoeken, etc. Ik had een van de artsen gevraagd hoe duur dan ongeveer een scan zou zijn en dat ligt rond de 40 euro. Als je bedenkt hoe weinig de meeste Nepalese mensen verdienen, is zo'n scan heel duur als het misschien niet eens nodig is. Maar goed, dat weet je natuurlijk niet.

In de middag had dezelfde patiënt een 'ongelukje' gehad en moest hij opgefrist worden. Het familielid had dit al eerder aangegeven maar kwam er maar niemand. Hij wilde heel graag met iemand spreken die hem kon helpen, maar hij werd veel genegeerd door het personeel. Heel raar om te zien, omdat ik dat in mijn werk in Nederland absoluut niet kan maken. Dat doe je gewoon niet. Er zat een dokter in opleiding op de zusterpost met mij en hij had alles meegekregen omdat er een gedeelte in het Nepalees gezegd werd. Ik vroeg aan de dokter wat de situatie was en hij legde uit, dat op de afdeling dat 'soort zorg' niet gegeven wordt; het wassen/douchen en aankleden, etc. Er moet dan iemand van buitenaf komen om die zorg te verlenen waar de patiënt (of familie) ongeveer 10 euro voor moet betalen. Absurd eigenlijk, ook als je bedenkt dat ze voor een CT-scan 40 euro moeten betalen.

Tijdens een van de medicijn rondes ben ik mee gelopen met de verpleegkundige. De medicatie delen ze om 2 uur, 6 uur en 10 uur. We kwamen op de vrouwen afdeling en daar lag een patiënt met een 'bone fracture'. Waar wij in Nederland gips voor de patiënt hebben, hebben ze hier in het ziekenhuis een hele andere manier. Het been was ingewikkeld met een soort verband, lijkend op zwachtels. Aan die zwachtels zat een touw wat via een soort van railing aan het bed vast zat. Aan dat touw, aan de andere kant van die railing, hing een gewicht van ongeveer 3 a 4 kilo. De verpleegkundige vertelde dat dat gewicht zo zwaar was, zodat de patiënt het been niet kan verplaatsen en het bot kan genezen.

Ook vandaag weer veel dingen gezien wat zó anders is dan dat ik gewend ben. Ik ben blij dat vandaag beter gegaan is dan gisteren. Morgen is er weer een nieuwe dag en gaat de wekker weer om 6 uur. Het is nu 21:59 uur hier en daar sluit ik mee af. Have a good one... :)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ton:
    12 februari 2019
    Je verwent ons met weer een leuk verhaal Ellen. Een uur wachten op de bus? Ik neem aan dat Kathmandu dan al wakker is? Heb je volgens mij in geval genoeg te bekijken. Je zult zelf ook wel genoeg bekijks hebben denk ik.
    Leuk dat er in het ziekenhuis wat meiden zijn die contact met je zoeken. Wordt het wel leuker van.
  2. Jedidja:
    12 februari 2019
    Een uur wachten... hmm zo maak je de dag wel vol... Haha

Erg interressant hoe ze te werk gaan in Nepal, en inderdaad wat een verschil vergeleken met Nederland.

Leuk dat er mensen naar je toe komen, en wat leuk dat dat meisje zo open tegen je was!

Ik kijk uit naar de volgende verhaal! 😀
  3. Karin:
    12 februari 2019
    Superleuke verhalen! Ik lees ze allemaal! Wat een belevenis zeg!
  4. Albert:
    Ellen,
    Eigenlijk zit ik verhaal met gemengde gevoelens te lezen, te bedenken wat wij hier voor zorg hebben en wat daar aan zorg geboden wordt, terwijl je op de zelfde aardbol leeft, als je hier "DAS" minuten in de wachtkamer zit heb je al iets van nou wanneer ben ik aan de beurt. Zodra je dan in de spreekkamer zit heb je lijstje en voicerecorder om alles vast te leggen .. Ik hoop dat je het gehele trace goed doorlopen kan met alle tekortkomingen die daar zijn. En waar geld ook weer een grote rol speelt voor goede zorg. Ellen je schrijft in een stijl waar je ook automatisch beeld bij krijgt , erg leuk is dat
    Nog bedank dat je me nog feliciteerde voor mijn "panch-ath" verjaardag 😀 😀
  5. Ingeborg:
    13 februari 2019
    Ik zit met Sterre in het Martiniziekenhuis en lees je verhaal!

groet van ons,

Ingeborg en Sterre
  6. Annemiek:
    16 februari 2019
    Tof Ellengirl! Ik lees ook mee :)
    X
  7. Fina:
    20 februari 2019
    Hai Ellen

Tjonge wat een verhaal weer had het nog niet gelezen
    Nu dus wel wat een belevenissen. En wat een andere aanpak van verzorging. Klinkt respectloos zoals ze met mensen omgaan. Maar als dat de regels zijn. Wel heel erg wennen. Wens je een leerzame tijd toe. Je bent een topper. Bedankt voor je verhalen Je schrinft erg leuk. Ook al zijn je ervaringen soms minder leuk. Liefs