Even alles op een rijtje zetten....

8 februari 2019 - Kathmandu, Nepal

Zo, laten we eens het een en ander naast elkaar zetten. In eerste instantie is het dus niet gebruikelijk om je dagelijks te douchen omdat het (warme) water erg beperkt is. Sinds maandag heb ik mij niet meer gedoucht en wilde het vandaag eens proberen. Het water wordt opgewarmd met een geiser; er zit een steekvlam in wat het water maakt. Vandaag eindelijk een poging gedaan om te proberen te douchen, was het water op een gegeven moment op.... Enig! Maar... hoe het went of keert, als je hier een aantal dagen niet doucht, wordt je er niet anders op aan gekeken. Op de straten hier is het gewoon vies; overal ligt zand/stof en er zijn talloze uitlaatgassen. Eigenlijk als je een keer gedoucht hebt, ben je gelijk weer vies. Op een gegeven moment zijn ze hier ook gestopt met schoonmaken. Omdat er hier in sommige periodes weinig regen valt, verspreid het zand/stof heel snel. Hebben ze hier net schoongemaakt, is het binnen 15 minuten allemaal weer vies. Wat heeft het dan eigenlijk voor zin, toch?

Als je hier in Nepal zonder rijbewijs rijdt en betrapt wordt, kun je een boete krijgen van ongeveer 1000 Nepaleese roepie. Ook rijden de auto´s hier aan de 'verkeerde' kant van de weg. Wil je met het openbaar vervoer, dan moet je op bepaalde plekken staan, zoals in Nederland aangegeven is als een bushalte. Er zijn verschillende bussen, grote stadsbussen maar ook heel kleine busjes... Maar, zoals hier gezegd wordt; geen bus is te vol, er kan altijd meer in.

In het gasthuis eten we elke avond Dal Bhat; rijst met linzensoep. Nederland staat natuurlijk bekend om z'n AVG'tjes; aardappelen, vlees en groente. Als je uiteten gaat, houden ze er geen rekening mee dat je gezellig samen eet maar krijgt ieder z'n gerecht als dat al klaar is. Het kan dus maar zo zijn dat je allemaal apart eet. Voor het afruimen geldt hetzelfde; als het bord leeg is wordt deze afgeruimd, ondanks of je nog aan het eten bent of niet.

Uit eten

Het eten is hier ook een stuk goedkoper dan als in Nederland. Natuurlijk verschilt dit per restaurant, maar over het algemeen betaal je minder en krijg je er veel voor terug. Zoals ik al zei, is 1 euro ongeveer 128 Nepaleese roepie. Voor een Cheesy Chicken burger (zie foto) betaal je 500 roepie, wat ongeveer 4 euro is. Wat je er voor terug krijgt, betaal je in Nederland voor het diner.

Een menukaart

Geregeld hebben wij in het huis geen stroom. Net zoals vanmiddag, hadden we een poosje geen elektriciteit en ben je gewoon beperkt. Gelukkig hebben we bijna allemaal een powerbank mee, dus zó beperkt zijn we nou ook weer niet. Het is heel bijzonder om te zien dat overal buiten, vooral boven de wegen, stroomkabels hangen. Het is hartstikke normaal dat het zo kwetsbaar is en dat de stroom dus af en toe uit valt. Weer of geen weer, regen of geen regen, de kabels blijven hangen. Ook de vogels genieten er van, want zij kunnen daar ongestoord op zitten.

In Nederland ben je natuurlijk een lekker dik matras gewend dat op een lattenbodem ligt en af en toe wat mee veert. Hier in Nepal ligt het matras op een houtplank en voelt het net alsof je op een steen ligt... Heerlijk.. NOT! We zijn nu een aantal dagen verder en opzich kunnen onze lichamen gemakkelijk wennen daar aan. Misschien heeft dat ook wat meer te maken met het feit dat je in je kleren in bed ligt, omdat het gewoon heel koud is zachter. Even een extra laag tussen 'huid' en 'bed'. De meesten van ons slapen hier met 2 dekens om en liggen in een joggingbroek met trui te slapen. Er is hier geen isolatie of verwarming in het huis of op de slaapkamers, dus het is net als kamperen. (terwijl kamperen soms nog comfortabeler is) Maar ja... we moeten het natuurlijk doen met wat we hebben!

"Lekker warm" bed

Of ik er aan zal wennen zal mij benieuwen, maar het voelt zo gek om contact met Nederland te hebben omdat er een verschil van 4 uur en 45 minuten tussen zit. Wanneer wij hier naar bed gaan, zitten de meesten in Nederland aan het avond eten. Ik heb gewoon het gevoel dat ik na Sesamstraat naar bed ga.... Als wij in de ochtend op staan, is het nog pikdonker aan de andere kant van de wereld. Toch wel een gekke gewenning, haha.

1. Ton:
    8 februari 2019
    Wat weer een leuk verhaal Ellen. Ga vooral zo door. Wat een ander leven daar. Ook wat je in je vorig bericht schreef over zwerfhonden in het ziekenhuis, niet te geloven. Hopelijk kun jij met expertise verandering ten goede teweegbrengen.
    En wat betreft het slapen in je kleren onder de dekens vanwege de kou, zijn het voor de winter normale temperaturen of kan/gaat het nog kouder worden?
    Ik zie uit naar je volgend bericht.

Groet Ton.
  2. Fina:
    Heey Ellen.
    Leuk weer te lezen van je belevenissen.
    Het vergt dus nogal wat aanpassingen zo te lezen. Ook wel weer erg gemakkelijk met kleren aan in bed je kan je niet douchen dus ben je gelijk klaar voor de volgende dag. Ben benieuwd hoe je stage gaat verlopen.
    Dikke knuffel van mij
  3. Linda Daleman:
    8 februari 2019
    Wauw. Echt back to basic.
    Wat zul je de luxe van Nederland weer waarderen als je terug bent.
    Zet 'm op met al je bezigheden💪💪.
  4. Hilta:
    8 februari 2019
    Hi lieverd, mooi hoor hoe je alles beschrijft.. je bent al aardig aan het wennen.. fijn te lezen.. en inderdaad toch heel dichtbij lijkt t.. vanmorgen elkaar nog gezien via Whatsapp bellen.. wij aan de koffie en jij in diepe rust.. geniet van je weekend.. ben benieuwd naar foto's van de koningssteden... Xx
  5. Albert:
    Hey Ellen,
    Allereerst mijn complimenten voor de verslagen die jij schrijft. ik kijk iedere avond even Onder het lezen reis ik met jullie mee, en zie in gedachten jullie bij de bushalte staan waar het kleine busje aan komt rijden waar jullie vervolgens ingepropt worden, Tjee meid wat een ervaringen ik kijk weer uit naar je volgende verslag ..
  6. Angelo:
    10 februari 2019
    Leuk om jouw avonturen te lezen. Ook grappig dat het allemaal wat Spartaans is :).. 5 maanden toch? Nuja dan waardeer je het thuis des te meer. En je bent een ervaring rijker die niemand je kan afpakken.. Ik volg je met belangstelling en nieuwschierigheid natuurlijk.