Merro naam Ellen ho

28 april 2019 - Kathmandu, Nepal

Monitoring en dergelijke

Deze week was de eerste week op de Intensive Care Unit (ICU). Gelijk vanaf de eerste dag al veel verschillende indrukken gezien. De afdeling bestaat uit een grote zaal waar 10 bedden staan. Elk bed heeft een eigen nacht kasje, gordijnen, bed tafel, monitor, zuurstofvoorziening en nog wat spullen. Ook is er een isolatiekamer op de ICU. Een kleine ruimte met 4 bedden naast elkaar. Om deze kamer te kunnen betreden moeten er extra hygiëne voorschriften gevolgd worden.

Standaard bed op de ICU

Elke keer voordat ik de afdeling betreed, moet ik mijn schoenen uit doen en slippers van de afdeling gebruiken. Daarna pak ik een schort en doe die over mijn uniform heen. Bij de zusterbalie, die midden op de afdeling zit, krijg ik een haarnetje en een mondmasker. Je zou denken dat dit ook met de hygiëne en infectiepreventie te maken heeft, maar er lopen genoeg verpleegkundigen over de afdeling rond zonder de schorten en dergelijke.

Met mondmasker, haarnetje en schort

Zelf vind ik dat de hygiëne best erg verwaarloosd wordt. De handschoenen die op de grond vallen, trekken ze weer aan bij kritieke patiënten. Bij een steriel werkveld zetten ze niet-steriele spullen op het werkveld. Ringen, armbanden, nagellak en dergelijke dragen ze allemaal tijdens het verlenen van zorg.

Deze week waren er twee patiënten op de afdeling vanwege OP poisoning. De arts vertelde dat de mensen die op het land werken, pesticide gebruiken voor het onkruid. Regelmatig komt het voor, dat deze mensen zelfmoord proberen te plegen omdat ze familieproblemen hebben of dat geldzaken niet op orde zijn. Deze mensen komen op de spoedeisende hulp en worden vervolgens naar de intensive care gebracht. Hier krijgen ze medicatie waardoor ze in een semi coma liggen omdat het lichaam moet ontgiften. Ze krijgen een drain ingebracht via de neus om de pesticide uit de maag te halen. De patiënt wordt bij dit ziektebeeld vastgebonden aan het bed, omdat ze medicatie krijgen waardoor ze gaan hallucineren en wanen krijgen. Dit doen ze ook om te voorkomen dat de patiënt alle toeters en bellen uit het lichaam te trekken.

Deze patiënten krijgen incontinentiemateriaal aan omdat ze niet naar het toilet kunnen. Waar ik mij over verbaasde, is dat de schoonmaaksters deze handelingen doen. Ze brengen de patiënten naar de wc, ze verschonen het incontinentiemateriaal, ze legen de katheterzak en dergelijke. Héél bijzonder.

FAST lijst

De doktersronde op deze afdeling duurt heel lang. De artsen nemen écht de tijd voor de patiënten waardoor de doktersronde langer duurt. Deze week lagen er in totaal 5 patiënten op de afdeling en duurde de doktersronde anderhalf uur. Er zijn ongeveer 3 artsen die hun expertise over de patiënt delen en in discussie gaan daar over. Per patiënt is er een verpleegkundige die hem of haar vertegenwoordigt tegenover de artsen. Volgens een lijstje noemen ze alle punten op die van belang zijn:

• De F voor Feeding, voeding;
  • De A voor Analgetica, pijnstillers;
  • De S voor sedation, slaaptoestand/verdoving;
  • De T voor trombo emolis, of de patiënt daar medicatie voor krijgt;
  • De H voor head, het hoofd moet op 30 graden liggen;
  • De U voor ulcer px, maagzweren en welke medicatie daarbij hoort;
  • De C voor clycemic control, de bloedsuikers van de patiënt;
  • De S voor sport break trial, of de patiënt zelf ademt;
  • De B voor bowel care, of de patiënt ontlasting gehad heeft;
  • De I voor indwelling catheter removel, of de katheter verwijderd kan worden;
  • De A voor antibiotics;

Deze punten worden onder andere per patiënt, per doktersronde besproken. Gelijk de derde dag dat ik op de ICU aan het stage lopen was, wilde de arts dat ik de patiënt ging vertegenwoordigen. Ik heb alle informatie uit het dossier gehaald en op een papiertje geschreven. Alle verpleegkundigen weten de informatie gewoon uit hun hoofd en keken dan ook raar op dat ik alles zwart op wit had.

Het was leuk om even wat meer te kunnen doen dan normaal, maar ook wel een beetje spannend omdat ik niet zeker wist of ik alle informatie wel goed had. de arts leek niet echt onder de indruk te zijn, maar goed dat zijn ze eigenlijk nooit….

Een leerzame eerste week op deze afdeling!

1. Tineke:
    28 april 2019
    Heel goed van jou, 👌dat jij het op je eigen manier doet Ellen..Veel succes voor de komende week💪Dikke knuf..ik blijf je volgen😘
  2. Henk Heikens:
    28 april 2019
    Hallo Ellen

Steeds weer nieuwe dingen om mee te maken en te leren. Goed om te lezen hoe je hier mee omgaat, keep up the good work ! Henk
  3. Fina:
    29 april 2019
    Hai Ellen

Net je verhaal gelezen.Elke dag wel iets bijzonders te beleven meis.
    Wat een andere wereld waar je in terecht gekomen bent. Back to basic. Je bent een kanjer. Wow ik heb bewondering voor je. En blijf je volgen. Ga zo lekker verder,positief je stage afmaken.
  4. Martine:
    30 april 2019
    Leuk weer om je verhaal te lezen;-)
  5. Opa Poppema:
    1 mei 2019
    Hallo Ellen ,het is fijn te lezen dat het je goed gaat daar in dat verre land . Heb jij het zo druk ,dat je tot de orde word geroepen met ELLEN HO ,is dit een waarschuwing voor jou? Men weet dus daarginds dat HO stoppen betekend. Je bent al bijna 3 maanden werkzaam in Nepal en het gaat steeds goed.Nu nog 2 maanden volhouden en dan mag je weer in ons landje werkzaam zijn ,en kan jij alles aan goeds wat je daar leert in praktijk brengen. Hajur ba
  6. Hilta:
    4 mei 2019
    He Elliebellie, weer een duidelijk verhaal. Heerlijk te lezen. Hahaha en opa leert zelfs Nepalees. Toch knap van een 91-jarige... ;-)...Je hebt een bijzondere opa! Vanavond hadden wij verjaardag van Fina, heb nog even aan de beide Ronalds je bungy jump filmpje laten zien... ;-)... doen ze je echt niet na! Hartelijke groeten van iedereen...Heb enkele foto's gemaakt, die ik je nog even zal toesturen... Blij dat het in Nepal nog steeds goed gaat... maarrr, we gaan richting de eindstreep en dan kan ik je weer lekker in het echt knuffelen... dikke kusss
  7. Henk:
    7 mei 2019
    goed bezig zuster ellen leuk je zo te zien in je outfit en te zien dat je geniet ga zo door meid heel veel plezier samen dikke knuffel van dien oompie