Nagarkot

17 maart 2019 - Nagarkot, Nepal

Deze week weer veel dingen ondernomen; natuurlijk weer Momo’s gehad als lunch maar natuurlijk ook als snack na het avondeten, we zijn Thamel weer in geweest, hebben weer lekker relaxt in het zonnetje, hebben de was gewassen met de hand én ik ben vandaag naar de kapper geweest.

Samen met Rianne ben ik naar de kapper geweest. Ze was met me mee voor controle. Ik liet een foto zien van hoe ik mijn haar geknipt wilde hebben omdat ik dacht dat het uitleggen heel moeilijk zou gaan worden. Ze wees me naar de stoel en deed een plastic kleed om mij heen. Ze ging mijn haren kammen en vroeg aan Rianne hoeveel haar er af mocht. Rianne moest haar een beetje corrigeren omdat er anders veeeeeel te veel af geknipt zou worden. Ze kamde het allemaal en hing het naast elkaar, ze begon ergens te knippen en binnen 2 minuten was ze klaar. In totaal heb ik 60 roepie moeten betalen, ongeveer 50 cent. Natuurlijk ziet mijn haar er nu anders uit, maar ik heb 3 maanden om het te laten groeien en het is weer lang. Hier in Nepal maakt dat toch niet uit, want mijn haar is al bijzonder vergeleken met dat van de Nepalezen.

Nagarkot (68)

Deze week zijn we met z’n vieren naar Nagarkot geweest. We hebben de heenreis met de taxi gedaan, omdat we de zonsondergang wilden zien. Over de heenreis hebben we ongeveer 1,5 uur gedaan. Nagarkot ligt bijna helemaal boven op de berg. In het begin hadden we (Nepalese) asfalt en konden we redelijk snel doorrijden. Op een gegeven moment begon de zandweg; de ramen moesten dicht omdat we anders helemaal vies werden. De zon scheen volop dus het was best wel heel erg warm in de taxi. We zaten met z’n drieën achter in terwijl je in Nederland op zo’n achterbank met z’n twee zou zitten. Naarmate we steeds hoger op de berg gingen, werd het uitzicht steeds mooier en konden we ook steeds verder kijken. Uiteindelijk zijn we op onze bestemming beland en het was super leuk met een prachtig uitzicht.

Ons verblijf voor de nacht

We sliepen in een houten hutje, Jannah en ik in de blauwe en Rianne en Florien in de roze. ’s Avonds hebben we een Canadees leren kennen en de baas van het hotel. We hebben een spel genaamd Qwirkle gespeeld, de zonsondergang gezien (die veels te snel ging), Rianne heeft de Nepalezen een goocheltruc laten zien en we hebben veel gekletst.

Onderweg naar de plek waar we de zonsopgang zouden gaan zijn

De volgende ochtend ging de wekker om 05:00 uur en begonnen we 20 minuten later onze wandeling naar de bovenkant van de berg. Het was ons doel om de zonsopgang te zien en dat was zeker gelukt. De weg er naar toe was zwaar omdat we de berg omhoog moesten, maar 100% de moeite waard. We hebben een super mooie zonsopgang gezien.

Zonsopgang

Op een gegeven moment zijn we terug gelopen en hebben we lekker ontbeten in het warme zonnetje, met hetzelfde prachtige uitzicht. Aan het eind van de ochtend zijn we een stuk naar beneden gelopen en hebben we de bus gepakt… Nou, dat was een belevenis; over 10 km hebben we anderhalf uur gedaan. De bus viel bijna uit elkaar, de stoelen zaten los en het bagagerek rammelde continu. Onderweg moesten we een aantal keer stoppen en tijdens een van die keren, zag ik een geit staan. De geiten hier mekkeren heel veel, ik vind het dan hartstikke lollig om ze dan na te doen. De geit die ik staan zag, reageerde terug en een paar minuten later hoorden we eentje héél erg dichtbij. Ik was buiten wat aan het rondzoeken maar ik zag geen, met mijn GoPro (en selfiestick) op het dak gekeken maar ook niks. Bleek dat ze de geit in de kofferbak hadden gestopt… Super raar idee!

Toen we er achter kwamen dat er een geit in de kofferbak zat

Eenmaal thuis hadden we een feestje van de zoon van het gezin. Hij was 7 jaar geworden en had een themafeestje van het kinderboek `de Gruffalo´. Een super leuk kinder boek waarvan leuke ideeën ook zijn te vinden op Pinterest! Echt een aanrader.

Aan het eind van april gaan we verhuizen en zijn we vanochtend op de nieuwbouw wezen kijken. Er wordt een huis voor het gezin zelf gebouwd en een huis voor de vrijwilligers/gasten. Het zijn hele grote huizen en staan op een hele mooie locatie. Het ligt in een wat rustigere hoek van Kathmandu aan Shivapuri Nagarjun National Park met een mooi uitzicht op de stad aan de andere kant. In het National Park lopen wilde beesten rond zoals luipaarden, apen en verschillende soorten vogels. Het schijnt een hele mooie natuur te zijn en je kan er goed rond lopen. Ik ben heel benieuwd, want ze zeggen dat je in de nacht de luipaarden kunt horen. De huizen zijn eigenlijk nog lang niet af, maar wegens omstandigheden moeten we over een maand verhuizen. Het gaat hier allemaal volgens de Nepali style, compleet anders dan de Westerse. Er zal een mix komen van de Westerse smaak en de Nepalese. We zijn heel benieuwd!

Ook zijn Rianne en ik nog weer in Thamel geweest om te kijken of we wat leuke souvenirs mee kunnen nemen. Bijna alles hier is leuk, maar ja… Ik kan niet alles meenemen, haha. Het blijft altijd leuk om iets mee te nemen wat voor jezelf zo gewoon is, omdat je het (bijna) dagelijks ziet, maar super Nepalees is. Moeilijk soms, maar een leuke uitdaging.

Morgen begint de 7e week voor ons en de 6e week van stage. Ik ga vanaf morgen naar een nieuwe afdeling voor een aantal weken, spannend!

1. Tineke Dalemans:
    17 maart 2019
    Wat heb je veel leuke dingen gedaan en wauw die zonsondergang!!!!
    Veel succes op de nieuwe afdeling, ben benieuwd naar je ervaring 😘🍀
  2. Henk:
    19 maart 2019
    wat weer een leuk verhaal ellen best spannend dus bij de kapper,
    gaaf als je de zon ziet op komen en die rust denk ik leuke hutjes trouwens.
    wens je heel veel plezier op jullie nieuwe werk plek gr henk
  3. Olga:
    19 maart 2019
    Mooie avonturen weer! Prachtige zonsopgang. Hoe gaat het op de nieuwe afdeling? Ik lees het vast binnenkort 😘
  4. Jedidja:
    19 maart 2019
    Hahahah een geit in de kofferbak, snap dat je echt een schakel momentje nodig bent hahaha....

Hoe was het slapen in de hut? Zo te zien lagen daar matrassen of niet?
  5. Opa Poppema:
    19 maart 2019
    Wat een mooie belevenis ,van die grote hoogte de zon zien ondergaan en de volgende morgen vroeg weer zien opkomen,dat zo vroeg opstaan was zeker de moeite waard .Hajur ba
  6. Ton:
    20 maart 2019
    Mooi verhaal weer. En leuk dat jullie er met elkaar op uit gaan. Zo'n zonsopgang in alle stilte beleven, mediatief moment lijkt me. Nou ja met 4 van die meiden bij elkaar...... is het ooit wel eens stil? :)