Weekendje koningssteden..

10 februari 2019 - Patan, Nepal

Afgelopen week hebben we besloten om met z´n 5, de andere twee koningssteden te bezoeken. Jannah (21) zit hier een maand en doet ook de verpleegkundige opleiding, maar dan in België. Suzet (23) zit nu twee weken in het gasthuis en doet vrijwilligerswerk in een vrouwen ziekenhuis. Sanne (22) is afgelopen donderdag aangekomen en gaat vrijwilligerswerk doen in het mannen klooster.

Patan

Zaterdagochtend zijn we vertrokken naar Bhaktapur. Dit was in de 12e tot de 15e eeuw de hoofdstad van Nepal. In het begin van de 18e eeuw beschermden ze de stad met grensmuren in de vorm van een vliegende duif. De stad Bhaktapur ligt 1401 boven het zeeniveau en heeft een oppervlakte van 6.88 vierkante km. Er wonen ongeveer 100 boeren en voor de rest zijn het zakenmannen, werknemers en mensen die handwerken maken. De stad staat bekend om zijn unieke werken: Juju Dhau (yoghurt), BhdgauleTopi (zwarte pet), Haku Patasi (zwarte saree met een rode rand) en natuurlijk alle potten en handgemaakte prullaria.

Bhaktapur

We zijn naar verschillende pleinen geweest waar allerlei tempels staan. Verschillende pleinen staan voor verschillende dingen; Durbar square is de bekendste en staat bekend om de steen-, metaal-, hout- en terracotta kunst. Ook wilden we de 'pottery square' nog bekijken, maar was daar helaas weinig van over. In 2015 was Nepal getroffen door een zware aardbeving wat veel verwoest heeft. 4 jaar later, waren ze nog steeds overal bezig om te herbouwen.

Bhaktapur

's avonds hebben we gezellig met z'n 5 op een dakterras gedronken en kaartspelletjes gespeeld. Daarna hebben we pizza gegeten bij een bonfire. Heerlijk warm zitten, maar als je eenmaal weer terug naar het hotel moet vriezen bijna je tenen er af, zo koud is het. 's nachts hebben we in een heerlijk verend bed kunnen slapen, totaal anders dan het bed in het guesthouse.

Bhaktapur

De volgende ochtend hebben we ontbeten in het zonnetje, op een dakterras met een uitzicht over de stad. Zelf kon ik het niet echt 'mooi' noemen omdat je een hele smog over de stad zag hangen. We zijn met de taxi opgehaald en naar Patan gebracht. Ook Patan is een van de koningssteden van Nepal.

Patan

Voordat Nepal een rijk was, waren er 3 koningssteden; Kathmandu, Bhaktapur en Patan. Elke stad vormde het centrum van hun eigen koninkrijk. In Patan hebben we rondgelopen, met heerlijk weer niet te vergeten, maar kon je zien dat het minder herbouwd was dan Bhaktapur. Overal stonden de tempels nog in de stijgers. Wéér hebben we kunnen eten met een uitzicht, heel erg leuk.

Patan

's middags zijn we een ceremonie binnengelopen van de mensen die in die regio woonden. Ze vertelden dat als ze wilden trouwen, ze déze ceremonie moesten hebben/vieren. Alle mensen waren mooi gekleed en er hing een hele feestelijke sfeer. Suzet en ik werden gevraagd om met een paar meiden op de foto te gaan. Heb je zo'n leuk feest, wil je met 2 Nederlanders op de foto. Ook niet één foto, nee gelijk drie met allemaal selfie's en zelfs nog een van alleen ons tweeën. Heel erg raar omdat je zelf niet echt het gevoel hebt dat je anders bent dan de rest. Super leuk, maar ook heel gek.

Eenmaal terug naar huis hebben we in Thamel nog wat gedineerd. We hebben Momo's gegeten; een deegtasje dat alleen in de Nepaleese, Tibetaanse en Indische keuken gemaakt wordt. De vulling konden we zelf kiezen; kip, bacon, kaas, knoflook, spinazie en ga zo maar door. Super lekker en het ziet er ook nog eens leuk uit.

Momo's

1. Hilta:
    10 februari 2019
    Weer een heerlijk verhaal Ellen.. fijn hoor wat je allemaal meemaakt.. voor straks lekker slapen en succes met je 1e stage dag.. ik kijk weer uit naar je volgende blog 😍
  2. Ton:
    Hoi lieverd.
    Bedankt voor weer een bericht. Leuk zo'n cultureel uitstapje en je lepelt zo wat wetenswaardigheden op. Hadden jullie een gids of zo of was het mr. Google?
    En ook even weer in fatsoenlijk bed geslapen, lijkt me ook geen straf.
    Morgen je eerste dag in het ziekenhuis. Ben erg benieuwd hoe je dat gaat ervaren en ook daar zullen we wel wat leuke en minder leuke verhalen over horen.
    Succes ermee meid, ben trots op je. Xxx
  3. Ingeborg:
    10 februari 2019
    Succes met je 1e dag BPV!
  4. Albert:
    Hey Topper
    Super dat jij de moeite neemt om jouw ervaringen te delen met ons.
    Je verdiept je goed in alles wat je tegenkomt erg goed van je.
    Veel succes morgen met je eerste stage dag .
    Wij zijn benieuwd wat je ervaringen daar in het ziekenhuis zijn.
  5. Michel:
    Hi Ellen,

Zojuist in één ruk al je verhalen tot nog toe gelezen. Erg leuk om op deze manier een beetje met je mee te kunnen leven.

Succes morgen met je eerste stage dag!
  6. Olga:
    10 februari 2019
    Mooi verhaal weer, fantastisch wat je allemaal meemaakt en dan ben je nog niet eens begonnen met je stage, succes morgen lieverd, ik ben benieuwd! 💪👍😘
  7. Wendy:
    11 februari 2019
    Weer een leuk, interessant verhaal. Gezellig hoor zo met de meiden wat cultuur snuiven, lekker eten en dan ook nog als bonus goed slapen.
    Keep posting... Zo leuk om een beetje mee te reizen zo.
    Succes met je stage, benieuwd hoe dat gaat verlopen.
  8. Denise:
    Erg leuk om te lezen hoe het gaat ! Succes vandaag 😊💪
  9. Jan Marcel:
    Topper! 🍀
  10. Linda Daleman:
    11 februari 2019
    Nog maar net in een vreemd land en nu al famous😉
  11. Tim de Haan:
    11 februari 2019
    Heel leuk om te lezen Ellen. Zet hem op. Vandaag je 1e stagedag. Spannend.
    Heel veel plezier!
  12. Tineke Dalemans:
    11 februari 2019
    Super leuk dat je al veel van de cultuur en het land hebt kunnen zien. Nu je stage! Veel plezier en succes ❣💪
  13. Fina:
    Heey Ellen. Wat een mooi verhaal weer
    Leuk dat er ook tijd is om die steden te bezoeken. En zo wat geschiedenis van het land op te doen. Meid ook ik wens je succes met je stage. Denk aan je.