"Happy New Year"

22 april 2019 - Kathmandu, Nepal

Begin deze maand, zouden we op 6 april, een koningsdag hebben hier in Nepal. Er was een hele Facebook pagina daarvoor opgesteld en we hadden afgesproken dat we zouden gaan. Helaas, was het de hele dag regenachtig en hebben we de middag besteed aan het spelen van Rummikub.

Rummikub tijdens een regenachtige dag...

In de avond (had een van de meiden voorgesteld) hebben wij “Nederlands” eten voor de familie gekookt; een groentesoep vooraf, spaghetti als hoofdgerecht en een pudding als toetje. Gelukkig was het erg geslaagd; iedereen vond het lekker.

Soepje tijdens 'koningsdag'

Deze week hebben we het nieuwe Nepalese jaar gevierd; 2076. Een Nepalese man, die redelijk goed Engels kon spreken, vertelde mij waarom ze al zo ver in de tijd zijn. Hij zei dat in Europa geteld wordt vanaf het moment dat Christus werd geboren. Hier in Nepal hebben ze het Hindoeïsme en Boeddhisme dus tellen ze vanaf een ander punt; het moment dat de eerste koning werd geboren. Of het echt waar is weet ik niet, omdat verschillende Nepalezen aan wie ik dit verhaal verteld heb, zeggen dat ze dat niet bekend voor komt.

Deeg kneden voor de MoMo's

We hebben op ‘oudjaars dag’ leren Momo’s maken als snack voor in de avond. Op zich is het heel makkelijk om te maken, maar vond ik het niet zo héél lekker als dat je het in een lokale tentje/restaurantje kunt kopen, haha. Maar ja… oefening baart kunst!

3989513-s.jpg?1555935780

Samen met Karlijn ben ik wezen bungeejumpen in The Last Resort. Dit is een plek ergens ver bovenin de bergen, gelegen aan een rivier vlakbij de Tibetaanse grens. We werden met de bus heen en terug gebracht. Eenmaal op de plek gearriveerd, moesten we over dezelfde brug lopen als waar we vanaf zouden springen. Toen kregen we pas echt door hoe hoog het daadwerkelijk is. Aan de andere kant van de brug, lag The Last Resort gelegen. Een hele mooie overnachtingsplek in de natuur. Het viel ons gewoon op dat er zo weinig afval lag daar.

Bij aankomst aan de andere kant kregen we een sapje en een uitleg over de bungeejump en de bungeeswing. Sommigen deden alleen de swing, sommigen alleen de jump en anderen beide. Na de uitleg gingen ze ons gewicht wegen en deden ze er een aantal kilo bij op. We werden in twee groepen verdeeld, gebaseerd op ons gewicht. Karlijn en ik zaten in de tweede groep. Dit betekende dat we de groep voor ons konden zien springen en nog even gebruik konden maken van de wc… hahaha.

Na een poosje was het onze beurt. Samen met onze groep liepen we halverwege de brug op en moesten we in een rij gaan staan. Stuk voor stuk werd ons gewicht geroepen en mocht je een harnas aan krijgen en verder laten klaarmaken. Karlijn en ik waren maar aan het wachten en wachten.. we zagen iedereen springen terwijl wij daar nog steeds stonden. Ik werd als een na laatste geroepen en Karlijn als laatste van iedereen. We hadden iedereen zien springen en nu was het eindelijk onze beurt!

Allereerst werden er twee harnassen aan mij vast gemaakt; een om mijn enkels en een groot harnas om mijn lichaam. Ik moest op een bankje wachten totdat degene voor mij gesprongen had. De mannen die bij The Last Resort werken, vroegen mij of ik klaar was voor de sprong. Ik moest op het platform gaan staan en voor mij uitkijken. Ik moest vertrouwen op de man die mijn harnas vast hield en mij begeleidde naar de rand van het platform. Heel vervelend, want ik wilde gewoon naar beneden kijken.

Springen vanaf het platform

De man vroeg of ik er klaar voor was… ik zei: ´I don´t know, just do it, okay?´ Hij telde af van 3, 2, 1 en riep JUMP! waarop ik naar beneden sprong. Head first natuurlijk. Het ging allemaal zo snel tijdens het springen en vallen. Ik dacht bij mijzelf ´Ellen, wat de F ben je nu weer aan het doen´. Toen het elastiek eenmaal strak stond, veerde ik weer terug en gebeurde het opnieuw. Toen ik een fluitje hoorde, was dat het teken dat ik aan een koord moest trekken. Het harnas dat om mijn lichaam zat, zat vast aan het harnas dat om mijn voeten. Ik moest zo hard mogelijk aan het koord trekken zodat mijn voeten los kwamen te zitten en ik in de zitpositie kwam.

Jumping

Eenmaal in de zitpositie, kon ik mooi naar de natuur om mij heen kijken. Er kwam een kabel naar mij toe, deze moest ik vast klikken en zo tilden ze mij weer omhoog. Deze jump was echt een super ervaring om mee te maken! Na de sprong hebben we lunch gehad en zijn we even bijgekomen op de ligbedden die daar stonden.

Vandaag ging stage gewoon door, ondanks dat het Pasen is. Hier in Nepal vieren ze dit niet bepaald omdat ze niet Christelijk zijn hier. Toch vinden de huisgenoten dit wel leuk om te doen. Vanavond krijgen we Aloo Paratha en misschien een soepje erbij. Het is beter om elke dag Dal Bhat te eten in plaats van patat of iets dergelijks. Alleen soms.... komt het de neusgaten uit en eet je het op tegen je zin. Dan is zo'n dag, dat we wat anders eten 's avonds, wel lekker voor de verandering.

Verschillende dingen gedaan maar voor mijn gevoel niet veel om over te schrijven. Voornamelijk ben ik veel voor school bezig geweest omdat we over twee weken gaan verhuizen en ik niet achter wil lopen. Voor de komende tijd hebben we een aantal dingen op de planning en gaan we gelukkig nog leuke dingen doen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hilta:
    23 april 2019
    Wederom weer een heerlijk stuk tekst om te lezen. Je maakt genoeg mee, gewoon mee doorgaan 😀😁.. Heb t filmpje van de bungy jump ook op m'n werk laten zien. Ze vonden t stuk voor stuk ontzettend dapper van je 💪.. n power woman 😀😀..!! en dan straks ook nog n verhuizing, stage, opdrachten school.. ben benieuwd hoe t nieuwe huis straks bevalt.. vervelend hoef je je in ieder geval niet.. De helft stagetijd inmiddels gehad.. nog maar vet veel genieten van alles lieverd want voordat je t weet, sta je weer op Schiphol.. 😍😘
  2. Opa Poppema:
    23 april 2019
    Hallo Ellen sportieve meid wat ben jij ondernemend .Wat heerlijk om jong en gezond te zijn en om zoveel dingen te beleven. Je schreef voor deze X over een man die op handen en voeten liep daar bij de apentempel. Was deze man wellicht de laatste in de overgang van aap naar mens ? Zo als sommige geleerden beweren? Wees jij maar goed nuchter en geniet van je verblijf daarginds ,zo vervan je geboortegrond .Veel goeds gewenst en wees voorzichtig groeten van Hajur ba
  3. Henk:
    25 april 2019
    wat gaaf ellen en stoer dat je het durft dat bungy jumpen lekker genieten maar dat lukt wel zo te zien en succes met jullie verhuizing dikke knuffel van dien oompie
  4. Wendy:
    25 april 2019
    Jeetje Ellen, wat gaaf.... Diep respect van mij, ik zou het niet durven
    Xxx