Time flies when you're having fun!

11 maart 2019 - Kathmandu, Nepal

Normaal gesproken wil ik op de donderdag en zondag een blog posten zodat ik dit regelmatig kan bijhouden, maar soms komt er natuurlijk wat tussendoor. Het is hier in Nepal op het moment zulk lekker weer, dat we veel op het dakterras zitten en genieten van het weer en de zon.

Sunset

Afgelopen maandag was er een feestdag genaamd; Mahashivaratri. Het feest wordt gevierd ter ere van de god Shiva. Veel mensen gaan dan naar de Tempel, Pashupatinath, om een offer te maken. Hier werden we ook voor gewaarschuwd, dat het heel erg druk zou worden. Toch wilden we even gaan kijken omdat er allemaal Saddhoe's zouden komen, die bedekt waren in bodypaint en marihuana zaten te roken. Dit zou dan de gehele dag legaal zijn en gratis, omdat dit iets zou zijn wat de god Shiva deed. Na stage zijn we met z'n 4 richting Pashupatinath gereden met de bus. Wat normaal ongeveer 40 minuten zou duren, duurde maandag anderhalf uur. Eenmaal daar was het al super druk, maar omdat ik langer ben dan de gemiddelde Nepalees, vond ík het nog redelijk mee vallen. We besloten met de menigte mee te lopen omdat nergens aangegeven stond waar we moesten zijn. Op een gegeven moment werd het zó druk en begon iedereen te duwen en te trekken, dus besloten we weg te gaan en ergens wat te drinken.

We moesten op tijd weer thuis zijn, omdat we traditioneel aardappelen gingen poffen op een klein kampvuurtje bovenop het dakterras. Via een app, Tootle, konden we een scooter- of motorrit bestellen. Heel grappig; je geeft aan waar je bent en waar je naartoe wil, bevestigd dit als je akkoord bent met de prijs en wachten tot je gebeld wordt. Dan op een gegeven moment komt er een Nepalees naar je toe en kun je achterop meerijden. Heel leuk om een keer geprobeerd te hebben, maar voelt het redelijk gevaarlijk zonder helm op. Het hardste wat ik ging op de motor was 70 km/u op een drukke weg... Hoe het zou voelen als je valt wil je natuurlijk niet over nadenken. (op de foto 'mijn rit')

Mijn tootle rit

Afgelopen vrijdag was het National Woman day. We hebben met 3 vrijwilligers, de 'huisvrouw' en meiden uit het huis getrakteerd op een fruitdrankje. Er zit op een afstand van 5 minuten lopen, een leuk fruitwinkeltje die hele lekkere verse drankjes maakt. Op heel veel plekken op straat, lopen mensen met een fiets die vol met fruit ligt. Gewoon handel op de straat eigenlijk. Het afwegen doen ze nog met een oude weegschaal en een halve- of 1 kilo. In Nepal zijn de omgangsvormen heel anders; tijdens het eten wordt normaal gesproken niet gepraat, er wordt geen 'eetsmakelijk' naar de ander gezegd, in het ziekenhuis wordt er niet gezegd als iemand überhaupt gaat eten, etc. Het maakt niemand wat uit wat je in dat opzichte doet. In onze cultuur is dat natuurlijk heel anders en hebben we daarom de vrouwen getrakteerd op een fruit drankje. Het is zo lief dat ze bijna alles voor ons willen doen, maar soms voelen we ons opgelaten en wil je wat terug doen alleen accepteren ze dat vaak niet omdat dat niet in hun cultuur voor komt. Gelukkig was dit geslaagd en vonden ze het heel leuk.

Fruit wegen met een oude weegschaal

Zaterdag was ik de enige vrijwilliger in het huis en heb ik de hele ochtend en middag lekker in de zon gezeten, gelezen en muziek geluisterd. Lekker ontspannen! 'S avonds hebben we helaas afscheid genomen van Suzet. Zij heeft in totaal 6 weken in Nepal gezeten en vrijwilligerswerk in het vrouwen ziekenhuis gedaan, daarna is ze nog op trekking geweest. We zijn met z'n 6en uiteten geweest bij Phat Kat. Een super leuk restaurantje waar je heel gezellig en Nepalees kan zitten; zonder schoenen en op je knieën/hurken. Ook is het natuurlijk fijn dat het eten en drinken niet duur is!

Laatste avond met z'n 6

Gisteren ben ik met Jannah lekker wezen lunchen in Thamel. (alsof we dat nooit doen....) Lekker rond lopen, af en toe wat spulletjes kopen en natuurlijk wat afdingen. 'S avonds samen geprobeerd wat yoga te doen in de avondzon, maar dat ging niet helemaal. Toch weer een geslaagde week gehad. Inmiddels nummer 5, wat betekend dat Rianne en ik op een kwart zitten van ons avontuur hier in Nepal.

1. Tim de Haan:
    11 maart 2019
    Weer een mooi verhaal Ellen. Succes deze week met je volgende 5 % :)
  2. Hilta:
    11 maart 2019
    Hallo meis, weer n heerlijk verhaal.. zonder helm achter op de 'plof' lijkt me in Nederland gevaarlijker. In Nepal rijdt of loopt iedereen door elkaar maar toch gaat t elke keer weer goed.. Leuk om dat ook te zien als jij aan de wandel bent en met mij aan t videobellen bent.. Het oversteken, het inhalen, de koeien aan de kant van de weg, fietsers, brommers, het getoeter.. Heel levendig 😀.. Al druk bezig met n planning wat je in ieder geval wilt bekijken? Gaat snel hoor, de maanden stage...
  3. Ingeborg:
    11 maart 2019
    Zon, dakterras en lekker weer....
    Hier om te huilen, regen, wind, takken die van bomen afvliegen en gisteren zelfs sneeuw!

geniet!
  4. Jedidja:
    12 maart 2019
    Weer een mooi verhaal! En wat heerlijk dat je daar zo van het weer kunt genieten! Zo te zien op foto's die je stuurde heb je al een mooi kleurtje! Ik zou zo op bezoek willen komen, het lijkt me zo tof! :)

Geniet van je tijd zusjee😚
  5. Wendy:
    12 maart 2019
    Wat een mooi avontuur beleef jij toch. Als je terug bent neem je alles aan ervaringen mee. Je kijk op de wereld zal nooit meer zo zijn... Je leven daar is zo anders als hier. Ik vind het mooi te lezen dat hé zo actief bent, de cultuur wilt beleven en ervaren.
    Geniet ervan, bedankt dat he ons een beetje meeneemt op jouw avonturen...
    En, heerlijke zo'n!
  6. Saskia:
    12 maart 2019
    Hi lieve Ellen! Wat heerlijk om mee te lezen/leven met je avonturen in Nepal. En lief van je, ons zo op de hoogte te houden! Geniet lekker verder van je tijd daar, en als daarna nog ff door wilt vliegen: weet dat je welkom bent! ;)
  7. Linda Daleman:
    12 maart 2019
    Ook nog ff legaal gerookt?😉👋
  8. Henk Heikens:
    Hallo Ellen

Stoer hoor op zo’n motor door de stad, gelukkig goed gegaan. 😊 weer een plezier om je verhaal te lezen.
  9. Corien Kombrink:
    13 maart 2019
    Heee hoiii
    Leuk een extra verhaal 😁. Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en leuke mensen ontmoet.
    En erg attent van jullie om ze daar een x in het zonnetje te zetten.
    Op deze manier maak je het echte leven daar mee, op een vakantie is dat heel anders.
    Nou meid nog drie kwart van je stage genieten daar en zeker ook van het weer 🌞 😙
  10. Opa Poppema:
    13 maart 2019
    Ha. Levensgenieter. Prachtig weer en lekker luieren op het dakterras met een muziekje op de achtergrond en natje en droogje . Zegben je daarginds met vakantie of om ook om te werken en wat te leren? Nou wat het weer betreft is het daar bij jullie beter dan hier .Het is hier guur en regenachtig ,maar geen stof op de wegen en met het weer komt het hier ook wel weer goed.Ik heb gekeken naar het schaatsen wat mijn sport vroeger ook was en de landgenoten deden het heel goed ook in het buitenland . Verder veel goeds gewenst ,ik lees jouw belevenissen met plezier en wees maar voorzichtig
  11. Henk:
    14 maart 2019
    haha klinkt niet erg als stage maar wel mooi zoals jullie genieten ,
    en van alles mee maken van de cultuur have fun ladies gr henk